Forretningsarkitekt til understøttelse af moderniseringen af Skattestyrelsens it-portefølje

Vil du spille en nøglerolle i moderniseringen af Skattestyrelsens it-portefølje? Har du gode formidlingsevner og forretningsforståelse, og vil du være med til at styrke Skattestyrelsens arbejde med forretningsarkitektur og derigennem forme fremtidens skattevæsen? Så er du måske én af vores nye kolleger.
Jobtype
:
Fuld tid
Offentliggjort
:
28-05-2025
Deadline
:
11-06-2025

Spændende og komplekse opgaver med stor samfundsmæssig betydning
Skatteforvaltningen står i de kommende år overfor en omfattende modernisering af skattevæsenets it-portefølje, som indebærer udskiftning af utidssvarende it-systemer til nye fremtidssikrede it-løsninger, der understøtter forretningens behov. For at kunne gennemføre en moderniseringsindsats af den størrelse og kompleksitet, er det nødvendigt med et solidt fundament, i form af de rette rammer og styringsstrukturer. Det er den opgave, vi gerne vil have dig til at hjælpe os med at lykkes med i kontoret Modernisering.

Konkret har vi en ambition i Skattestyrelsen om at arbejdere mere målrettet og ensartet med forretningsarkitektur på tværs af styrelsen – i alt lige fra strategiarbejde til udbud over i konkrete it-udviklingsprojekter. Vi søger derfor kolleger med stærk faglighed inden for forretningsarkitektur, som kan være med til at fastlægge rammerne for, hvordan vi kan styrke arbejdet med forretningsarkitektur i styrelsen. Vi arbejder tæt sammen med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som har ansvaret for it-udviklingen, samt med Skattestyrelsens faglige enheder.

Forretningsarkitekt til spændende moderniseringsopgaver
Da vi skal understøtte forretningsudviklingen i styrelsen, har vi brug for en forretningsarkitekt, som kan fastsætte standarder og rammer for arbejdet med forretningsarkitektur på pragmatisk og praksisorienteret vis. Du vil med andre ord få en unik mulighed for at sætte dit præg på Skattestyrelsens arbejde med forretningsarkitektur.

Som forretningsarkitekt vil dine primære arbejdsopgaver bestå i at:

  • Etablere standarder og praksisser for arbejdet med forretningsarkitektur
  • Understøtte forretningsarkitekter ude i fagområderne fra centralt hold
  • Bidrage til at sikre tværgående sammenhæng mellem fagområdernes forretningsarkitektur
  • Understøtte udvikling af forretningsarkitektur for forretningsnære og tværgående områder
  • Hjælpe med at skabe bro mellem forretningsarkitektur og informations- og it-arkitektur

Hvem er du?
Vi søger dig, der enten har flere års erfaring som forretningsarkitekt eller er nyuddannet med en relevant kandidatuddannelse f.eks. indenfor it og metodisk stærk i forretningsarkitektur. Din værktøjskasse rummer f.eks. kapabilitets- og begrebskortlægning, Business Process Model og kendskab til QualiWare og ArchiMate. Du motiveres af at anvende dine kompetencer og viden ved, at kommunikere, facilitere og samarbejde.

Desuden lægger vi vægt på, at du:

  • Drives af at arbejde i krydsfeltet mellem forretning og it
  • Altid søger at finde en løsning og ikke lader det perfekte stå i vejen for det gode
  • Har en analytisk og struktureret tilgang til opgaveløsningen og motiveres af at forstå kompleksitet

Desuden er du nysgerrig i din tilgang og stræber positivt sammen med os efter at gøre det godt og skabe fremdrift. Vi samarbejder meget på tværs, så det falder dig naturligt at kommunikere på alle niveauer i en stor, politisk organisation. Endelig trives du med eksekvering, selvom tempoet er højt, og du kan afstemme kvalitet med tid.

Kontoret Modernisering
Du vil blive ansat i kontoret Modernisering, der sammen med fem andre kontorer udgør afdelingen Analyse og Digitalisering. Modernisering har bl.a. ansvar for at understøtte Skattestyrelsens arbejde på digitaliseringsområdet, bidrage til at Skatteforvaltningen kan træffe valg om de fremtidige it-understøttelser, samt understøtte at Skattestyrelsens forretningsmæssige strategier kan omsættes til forretnings- og it-arkitektur. Vi tilbyder en arbejdsplads, der værdsætter højt humør, og hvor læring og udvikling er centrale elementer. Vi ser det også som en stor fordel at være samtidigt på kontoret, hvorfor vi vægter fysisk fremmøde højt.

Du bliver en del af et kontor med både nyansatte og en række erfarne kolleger. De vil bidrage med oplæring og løbende sparring, så du altid har støtte til at løse dine opgaver.

Kontakt og ansættelsesvilkår
Ansøgning med cv og eksamensbevis bedes sendt via linket ”Søg stillingen” senest den 11. juni 2025.

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte kontorchef Asbjørn Kerrn-Jespersen via sms på 72 37 07 79, hvorefter Asbjørn ringer tilbage.

Vi forventer at afholde 1. samtaler i uge 25. For kandidater, der går videre i processen vil 2. samtale forventelig finde sted i uge 26. Der kan indgå en logisk test og en personanalyse i ansættelsesforløbet.

Forventet tiltrædelse vil være 1. august 2025. Der vil forud for ansættelse blive indhentet straffeattest og referencer.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC), overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og It-medarbejdere (HK) eller overenskomst for Fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet. Du bliver ansat i Skatteministeriet med tilhørende institutioner.

Arbejdsstedet er Hannemanns Allé 25, 2300 København S.

 

Nævn i din ansøgning, at du har fundet denne stilling via PROSA Jobs

Skattestyrelsen

Skattestyrelsen

Hannemanns Allé 25
2300 København S
Danmark

Tag kontakt

Asbjørn Kerrn-Jespersen
Kontorchef
72 37 07 79
Ansøgning

Deadline: 11-06-2025

Ansøg via link